keskiviikko 20. tammikuuta 2016

Lontoo

Viime yönä kotiuduttiin Lontoon reissusta, joten olen taas pirteänä tietokoneen ääressä valmiina kertomaan teille matkastamme. Matka oli joululahja minulta Aleksille, niin kuin aijemmin jo kerroinkin. Tarkoituksena oli alunperin viedä hänet Tallinnaan kylpylälomalle, mutta mielenkiinnosta selaillessani Lontoon hotellien ja lentojen hintoja huomasin, että samalla hinnalla päästäisiin käymään pieni hyvän budjetin reissu Lontoossa, joten onhan se kiva käydä katsomassa muitakin paikkoja, kun aina tuttua ja turvallista Tallinnaa.

Lähdimme reissuun sunnuntaina 17.1 ja saavuttuamme lentokentälle tulikin jo tekstiviestillä tieto siitä, että lentomme oli peruttu ja pääsemme lähtemään vasta seuraavalla lennolla, joka lähti puolitoista tuntia suunniteltua myöhemmin. Menimme ajankuluksi istuskelemaan Starbucks kahvilaan, jossa saimme odottelun kulumaan rattoisasti.

Päästessämme Lontooseen, Gatwickin lentokentälle, hyppäsimme Victoria stationille menevään  junaan, joka oli ruuhka-ajasta johtuen täpöten täynnä ihmisiä, eikä istumapaikasta ollut toivettakaan.
Junamatka kesti n. 40 minuuttia. Matka Victorialta eteenpäin Bayswaterissa sijaitsevalle Queens park hotellille taittui metrolla. Metroliikenne tuntui aluksi todella sekavalta, mutta äkkiäkös sen oppi.

Samana iltana saatuamme tavarat hotellille, menimme syömään siskoni suosittelemaan läheiseen italialaiseen ravintolaan, joka koitui hyväksi valinnaksi. Paikka oli idyllinen ja ruoka maistuvaa.
Kello oli jo ilta kymmenen, kun lähdimme ravintolasta tallustamaan takaisin hotellille päin ja ihmeeksemme katu oli täynnä pieniä, yhä auki olevia kojuja täynnä matkamuistoja ja 'feikki' roinaa.(samantyylisiä, kuin etelän turistikohteissa). Olihan ne pakko kiertää läpi ja mukaan tarttuikin muutama pieni muisto. Kuvittelin Lontoossa olevan vain kalliita merkkiliikkeitä ja ostareita, mutta olin väärässä. (oli toki niitäkin pilvin pimein!)

Seuraavana aamuna päätettiin herätä aikasin, jotta kerkeäisimme yhtenä päivänä tekemään ja näkemään mahdollisimman paljon. Tämä päivä oli nimittäin ainut kokonainen päivämme Lontoossa ja vauhdikas päivä olikin. Vaikka paikasta toiseen kuljimme metrolla, näytti askelmittari lähemmäs 20km kävelyä päivän aikana ja sen kyllä kipeistä jaloista huomaa edelleen.

Ensimmäisenä menimme syömään hotellin aamiaisen, joka oli oikea englantilainen. Siihen kuului paahtoleipää, marmeladeja, kroisantteja, munakokkelia, makkaroita ja erilaisia jugurtteja. Tuhdin aamupalan jälkeen jaksoi lähteä kiertämään Lontoota.

Meidän nähtävyyskierroksen ensimmäinen etappi oli Tower hill, jossa sijaitsi London Tower ja sen vieressä oleva Tower bridge. Toweriin meillä oli alunperin tarkoitus ostaa liput ja mennä katsomaan mitä sen sisältä löytyy, mutta liput olivatkin kalliimmat mitä muistelin ja siksipä tyydyttiin katselemaan sitä vain ulkopuolelta. Tower bridge oli upea, hienompi ja suurempi mitä olin kuvista ajatellut. Mielestäni se oli näyttävin Lontoon nähtävyyksistä. Oli mahtavaa päästä kävelemään tuon kuuluisan sillan päälle Thames joen ylle, josta oli aivan huikeat näkymät joka suuntaan. Ensimmäisenä silmään pisti The Shard, reilu 300m korkea pilvenpiirtäjä, jonka ylimpään kerrokseen olisi ollut huikeaa kivuta.

Aleksin otettua valokuvia jokaisesta mahdollisesta kuvakulmasta jatkoimme matkaa Westminsteriin, jossa näimme Big Benin, sekä London eye -maailmanpyörän.
Big Ben -kellotorni parlamenttitalon yhteydessä oli valtava ja näyttävä rakennus kullattuine yksityiskohtineen. London eye, tuo yksi maailman suurimmista maailmanpyöristä oli parasta aikaa huollossa, mutta onneksi se ei häirinnyt katselemista tai kuvaamista.

Seuraavana oli vuorossa Piccadilly Circus, joka on tunnettu valtavista videotauluistaan ja underground -kylteistään. Samalla se toimii tunnettuna risteyksenä Lontoossa, jonka vuoksi punaiset kaksikerroksiset bussit kulkivat vilkkaasti sen lävitse. Piccadillyssa oli meidän aika pitää lounastauko, sillä kyllähän nälkä iskee, kun koko päivän on liikkeessä.

Piccadillysta siirryimme Euroopan vilkkaimmalle ostoskadulle, Oxford streetille, joka oli täynnä kauppoja ja ostoskeskuksia. Kävelimme koko pitkän kadun päästä päähän. Oikea shoppailijan paratiisi, jos haluaa ostosmatkalle lähtä. Itse emme varsinaisesti shoppailemaan lähteneet, mutta muutamassa kaupassa käytiin ohi mennen pyörimässä. Kauppojen hintataso oli suunnilleen sama, kuin Helsingissäkin. Edullinen kauppa oli kuitenkin Primark, jossa oli hienoja vaatteita, asusteita yms kauppa pullollaan. Tavaraa, sekä ihmisiä kaupassa oli kuitenkin niin paljon, että siellä olisi mennyt päivä, jos olisi jokaisen vaatteen katsellut läpi. Kauppakadulla kyllä huomasi ketkä ovat Primarkissa käyneet, sillä heillä oli useita Primarkin logolla varustettuja ostoskasseja pullollaan vaatteita.

Tämän reissun jälkeen jalat olivat niin puutuneet, että oli pakko päästä hetkeksi hotellihuoneeseen lepäämään ja syömään pientä välipalaa. Odotimme illan hämärtyvän, sillä tarkoituksena oli tehdä sama nähtävyys kierros uudestaan (pois lukien Oxford street). Aleksi halusi kuvata samat nähtävyydet vielä pimeällä kauniisti valaistuina ja kannattava uusinta reissu olikin, sillä Lontoo oli aivan eri näköinen illalla. Kauniisti valaistu kaupunki, Towerbridge, Big Ben ja London eye olivat aivan huikean näköisiä väriloistossa. Upeita kuviakin tuli sadoittain, mutta jospa niistä karsisi muutaman.

Tapahtumarikkaan päivän päätteeksi oli ihana päästä syömään ja rentoutumaan englantilaiseen pubiin, jossa söimme herkulliset burger ateriat punaviinin kera. Kyseinen Pubi oli tunnelmallinen ja siisti paikka, missä ihmiset viettivät sivistyneesti iltaa. Puolenyön maissa pääsimme takaisin hotellille, jonka jälkeen uni maistui paremmin kuin hyvin.

Seuraavana aamuna nukuimme hieman pidempään ja kävimme kaikessa rauhassa aamupalalla.
Ennen hotellihuoneen luovuttamista kävimme vielä lähi kadun kojuissa pyörimässä ja etsimässä pieniä tuliaisia. Luovutettuamme huoneen suuntasimme takaisin Victoria Stationille, josta juna takaisin lentokentälle lähti. Ennen sitä ehdimme vielä hyvin käydä syömässä eräässä lounasravintolassa Victoriassa. Lentomme oli puolenyön aikaa takaisin Helsingissä, josta yhtä kyytiä ajelimme kotiin huilimaan.

Suosittelen Lontoota ehdottomasti kaikille, jotka eivät siellä vielä ole käyneet. Jokainen löytää sieltä aivan varmasti jotain, mikä itseään kiinnostaa! Upeat nähtävyydet, shoppailu, historia, kulttuuri, taide ja hauskanpito ovat varmaankin Lontoon avainsanoja. Lontoo on myös talvi kaupunkikohteena oivallinen. Nurmikko vihreää, kukat kukkii ja huomattavasti lämpimämpää mitä täällä, vaikka eihän sielläkään erityisen lämmin ei ollut, mutta plussan puolella kumminkin.

Nyt me ollaan yhtä upeaa kokemusta ja monta nähtävyyttä rikkaampana !

1. Ihania kuvia! Mitkä noiden ravintoloiden nimet on?

1. Kiitos paljon! :-)
      Pubin missä syötiin burger ateriat nimi on Taylor walker ja se sijaitsi myös Bayswaterissa. Se oli kyllä tosi kiva ja rento paikka! 😊
      Ensimisen illan italialaisen ravintolan nimi on Ristorante Italiano ja se sijaitsee Bayswaterin underground asemaa vastapäätä Burger Kingin ja subwayn välissä. Aitoa italialaista ruokaa alusta loppuun itse tehtynä! :-)
      Kummatkin ravintolat oli vielä kohtuu edullisiakin, jos ei viitsi maltaita maksaa illallisesta.